Sunday 25 March 2018

Cadangan penambahan pemancar Asyik FM untuk negeri Perak (bahagian 2)



Buat masa kini, Asyik FM boleh didengari di kawasan Perak Selatan dan Lenggong dengan tiga frekuensi ini:

- FM 102.5MHz Gunung Ulu Kali: Tanjung Malim, Ulu Bernam, Slim River, Terolak (kurang jelas), Sungkai (kurang jelas), Bidor (kurang jelas)
- FM 105.1MHz Gunung Brinchang: Gopeng, Langkap (kurang jelas), Air Kuning Kampar (kurang jelas), Kampung Gajah, Bota, Parit dan Seri Iskandar
- FM 97.3MHz Bukit Ladang Teh: Lenggong, Sauk, Enggor dan sebahagian Kuala Kangsar

Pada pandangan saya, Perak juga mempunyai banyak penduduk Orang Asli. Asyik FM adalah stesen radio untuk kaum Orang Asli di Semenanjung Malaysia yang dikendali oleh Radio Televisyen Malaysia (RTM), saya berasa ia tidak cukup jika Asyik FM hanya meliputi kawasan Orang Asli di Perak dengan bergantung pada 3 pemancar yang sedia ada. Asyik FM patut menambah 3 lagi pemancar baru untuk meliputi kawasan Orang Asli di Perak.

==Cadangan penambahan pemancar baru untuk Asyik FM di Perak==
- FM 107.7MHz: Changkat Rembian bagi meliputi Tapah, Bidor, Chikus, Tapah Road, Sungkai, Langkap, Temoh, Chenderiang, Tanjung Tualang dan Terolak. Kawasan Teluk Intan, Kampung Gajah, Hutan Melintang dan Bota dijangka masih boleh menerima siaran Asyik FM dari Changkat Rembian.
- FM 93.9MHz: Mempelam Sari untuk Gerik dan sedikit bahagian Pengkalan Hulu
- FM 107.5MHz: Sungai Siput (Utara), Ulu Kinta dan Chemor

Tanpa menambah pemancar Asyik FM di Gunung Kledang Ipoh, tetapi ingin meliputi kawasan Orang Asli di Kinta seperti Gopeng, Simpang Pulai, Kampung Kepayang dan Parit dengan jelas, pemancar Asyik FM 105.1MHz dari Gunung Brinchang yang sedia ada perlu ditambah kuasa sehingga 1kW.

Cadangan frekuensi Asyik FM untuk negeri Perak. FM 97.3MHz Lenggong telah dilancar sejak tahun 2015

No comments:

Post a Comment