Sunday 25 March 2018

Cadangan frekuensi Asyik FM di Sungai Siput (Utara), Perak

Bagi kawasan Sungai Siput (Utara), kawasan tersebut tidak dapat menerima siaran Asyik FM, walaupun satu pemancar di Bukit Ladang Teh Lenggong 97.3MHz telah ditambah.

Secara teknikal, kawasan Sungai Siput (Utara) menerima signal siaran radio dan TV (swasta) dari pemancar Bukit Larut, manakala penerimaan signal Gunung Kledang di Sungai Siput (Utara) lemah akibat kawasan tersebut terlindung oleh gunung-ganang.

Sebelum ini, saya mencadangkan Asyik FM menambah 1 pemancar di Gunung Kledang untuk Ipoh, juga meliputi Simpang Pulai, Gopeng, Kampar, Hilir Perak dan Sungai Siput (Utara), tetapi Asyik FM menyatakan bahawa kawasan Orang Asli di Gopeng boleh menerima siaran pada FM 105.1MHz dari Gunung Brinchang, walaupun penerimaan kurang stabil.

Kawasan Sungai Siput (Utara) juga terdapat penduduk Orang Asli juga. Pada pandangan saya, cadangan untuk tambah pemancar di Bukit Larut untuk Sungai Siput (U) kurang sesuai. Walaupun liputan Bukit Larut meliputi Sungai Siput (U), tetapi Taiping dan kawasan daerah Kerian adalah kawasan utama liputan Bukit Larut, kawasan barat laut Perak tiada penduduk Orang Asli sebenarnya. Selain itu, penambahan pemancar di Bukit Larut untuk Sungai Siput (U) sahaja mungkin melibatkan kos tinggi.

RTM TV1 dan TV2 mempunyai pemancar kuasa rendah TV analog di Sungai Siput (U) bagi meliputi kawasan tersebut. Oleh itu, bagi meliputi kawasan perkampungan Orang Asli di Sungai Siput (U), Asyik FM boleh menambah 1 pemancar di Sungai Siput (U).

==Cadangan parameter Asyik FM untuk Sungai Siput (Utara)==
Frekuensi: FM 107.5MHz
Kuasa: 2kW
Tempat pemancar: Sungai Siput (U), Perak
Kawasan liputan: Sungai Siput (U), Chemor dan Ulu Kinta, Perak
Koordinasi: 4°49'11.5"N 101°03'59.8"E

==Analisa RF==
107.1MHz: Nasional FM Bukit Larut
107.5MHz: Asyik FM Sungai Siput (U)
107.9MHz: Minnal FM Bukit Larut
<400kHz, OK>

107.5MHz: Asyik FM Sungai Siput (U)
107.6MHz: goXUAN Bukit Penara
<100kHz, OK>

107.5MHz: Asyik FM Sungai Siput (U)
107.7MHz: Asyik FM Changkat Rembian (cadangan)
<200kHz, OK>

107.5MHz: Pahang FM Gunung Ulu Kali
107.5MHz: Asyik FM Sungai Siput (U)
<0kHz, OK>

Peta liputan Asyik FM di Sungai Siput (U)


Menara pemancar RTM TV1 dan TV2 di Sungai Siput (U), Perak

Dengan pemancar Sungai Siput Utara, penduduk Orang Asli boleh menerima siaran Asyik FM pada 107.5MHz dengan jelas di kawasan tersebut. Pendengar di Chemor, dan Ulu Kinta boleh mengikuti siaran ini juga.

==Jarak minima frekuensi FM pemancar Sungai Siput (U)==
- Bukit Larut: 400kHz
- Bukit Ladang Teh: 300kHz
- Gunung Kledang: 400kHz
- Gunung Brinchang: 200kHz
- Changkat Rembian: 100kHz
- Gunung Ulu Kali: 0kHz

No comments:

Post a Comment