Sunday 5 May 2019

Gegar frekuensi Jeli analisa dan kajian

==Parameter Gegar FM di Jeli (percubaan)==
* Frekuensi: FM 107.0MHz
* Kuasa: 0.5kW, 1kW, dan 2kW
* Tempat pemancar: Bukit Tangki Air, Kelantan (81m)

==RF analisa==

106.7MHz: Minnal FM Wakaf Che Yeh
107.0MHz: Gegar FM Bukit Tangki Air
<300kHz, OK>

107.0MHz: Gegar FM Bukit Tangki Air
107.1MHz: Kelantan FM Bukit Bintang
<100kHz, OK>



Berdasarkan pada peta liputan Bukit Tangki Air, walaupun kuasa ditingkatkan kepada 1kW, sehingga 2kW, liputan penduduk masih kurang daripada 60000 orang. Pada pandangan saya, Bukit Tangki Air sama dengan Bukit Chupak Gua Musang, liputan kedua-duanya tidak luas dan jumlah liputan penduduk tidak sampai 60000 orang.

Kesimpulannya, bagi negeri Kelantan, Kota Bharu cuma ialah kawasan tumpuan utama Gegar. Memang tidak berbaloi bagi Gegar untuk memperluaskan siarannya ke kawasan Kelantan selain Kota Bharu seperti Jeli dan Gua Musang yang saya sebutkan kerana nilai komersial di dua kawasan ini memang kosong terus, hasilnya tiada pendengar atau sangat kurang pendengar situ. Gegar masih kuat lagi tanpa menambah frekuensi di Gua Musang dan Jeli, namum stesen kembarnya Era dan Sinar tidak memperluaskan siarannya ke Jeli dan Gua Musang.

Negeri Pahang lebih baik daripada negeri Kelantan untuk Gegar memperluaskan siarannya kerana Pahang lebih besar dan penduduk. Pahang lebih nilai pasaran jika Gegar memperluaskan siarannya.

No comments:

Post a Comment